Η Opel έχει μακρά παράδοση στο να μετατρέπει εξειδικευμένα προϊόντα σε επιτυχημένα μοντέλα μεγάλου όγκου παραγωγής. Όπως σήμερα τα ευέλικτα πολυμορφικά Meriva και Zafira λανσάρουν νέες τάσεις, το 1970 τα Manta και Ascona εγκαινίασαν νέες κατηγορίες αυτοκινήτων για τη μάρκα, με πωλήσεις σχεδόν 1,2 εκατομμυρίων μονάδων σε πέντε μόνο χρόνια. Και παρόλο που μοιράζονταν την ίδια τεχνική πλατφόρμα, απευθύνονταν σε διαφορετικές ομάδες πελατών: Το Manta ήταν ένα δυναμικό σπορ coupé και το Ascona ένα άνετο οικογενειακό αυτοκίνητο ή μικρομεσαίο station wagon ελεύθερου χρόνου.. Manta – ένα coupé φιλικό προς την οικογένεια
Το Manta παρουσιάστηκε στους εκπροσώπους του Τύπου το Σεπτέμβριο του 1970 στο Hotel Maritim στο Timmendorfer Strand, κοντά στο Lübeck στη Βαλτική Θάλασσα στη Γερμανία. Το κομψό coupé έφερε ένα έμβλημα σελαχιού εμπνευσμένο από φωτογραφίες που τράβηξε ο θαλάσσιος βιολόγος Jacques-Yves Cousteau. Βασισμένο στα pony cars που ήταν δημοφιλή την εποχή εκείνη στην Αμερική, το σπορ Manta έγινε το αυτοκίνητο που θα ικανοποιούσε μία νέα απαίτηση – και τοποθετήθηκε ανάμεσα σε ένα συμβατικό coupé και ένα παραδοσιακό sedan. Όπως τα pony cars, το Manta ήταν ένα αυτοκίνητο με δυνατό στυλ αλλά και κατάλληλο για καθημερινή οικογενειακή χρήση.
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960 όλο και περισσότεροι νέοι - σε ηλικία και νοοτροπία - αγοραστές επέλεγαν ελκυστικά μοντέλα coupé. Η ατομικότητα ήταν της μόδας και το πρώτο εξάμηνο πωλήσεων του 1971, η Opel πούλησε 55.399 Manta.
Ευπροσάρμοστο – Ένα αυτοκίνητο για όλους
Το Manta μοιραζόταν με το Ascona το ίδιο πάτωμα και ένα πλαίσιο τροποποιημένο για δυναμική οδήγηση. Όπως στο Ascona, οι κινητήρες 1.6 λίτρων με 68 και 80 hp ήταν νέος εξοπλισμός. Ο κινητήρας 1.9 S του σπορ Manta SR προερχόταν από το Opel Rekord, παρήγαγε 90 ίππους και προοριζόταν εξ αρχής για το Manta. Βασική έκδοση στη σειρά Manta ήταν η 1.2-λίτρων με 60 hp που λανσαρίστηκε το 1972. Το Manta GT/E έκανε την πρεμιέρα του το 1973 με κινητήρα ψεκασμού 1.9-λίτρων και Bosch L-Jetronic. Είχε ισχύ 105 hp. Το Manta A ήταν το πρώτο Opel με ηλεκτρονικό ψεκασμό. Με αυτή τη μονάδα, το GT/E είχε 15 ίππους περισσότερους σε σχέση με τον κινητήρα 1.9 S. Σύμφωνα με τις στυλιστικές επιταγές της εποχής, το Manta GT/E υιοθέτησε πολλά στοιχεία σε μαύρο ματ αντί χρώμιο.
Τον Απρίλιο του 1975, λίγο πριν το ντεμπούτο του Manta B, λανσαρίστηκε το τελευταίο ειδικό μοντέλο: Το Manta Black Magic ήταν κατάμαυρο με κόκκινες-πορτοκαλί διακοσμητικές ρίγες στο πλάι. Η Opel κατασκεύασε 498.553 Manta A.
Ascona – ‘Το αυτοκίνητο του τεχνικού μέλλοντος’
Το Ascona A έκανε το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τορίνο το 1970 και επονομάστηκε σε ‘αυτοκίνητο του τεχνικού μέλλοντος’ σύμφωνα με το press kit. Τοποθετήθηκε μεταξύ του Kadett και του Rekord και απευθυνόταν σε μία αυξανόμενη κατηγορία πελατών. Μέχρι το Μάρτιο του 1975 είχαν κατασκευαστεί περίπου 691.438 αυτοκίνητα Ascona A.
Το πλαίσιο, η ανάρτηση και η τεχνολογία συστημάτων κίνησης των Ascona και Manta ήταν ίδια. Ο εμπρός άξονας είχε ανεξάρτητη ανάρτηση με σπειροειδή ελατήρια και τηλεσκοπικά αμορτισέρ. Ο άκαμπτος πίσω άξονας ελέγχονταν από δύο υστερούντες βραχίονες και ράβδο Panhard.
Το Ascona κυκλοφορούσε σαν 2- και 4-θυρο sedan σε στάνταρ και πολυτελείς εκδόσεις. Είχε τετρακύλινδρο κινητήρα 1.6-λίτρων με 68 hp καθώς και μία έκδοση S υψηλότερης συμπίεσης με 80 hp. Όπως οι μεγαλύτεροι τετρακύλινδροι κινητήρες του Rekord, ο κινητήρας του Ascona είχε έναν εκκεντροφόρο τοποθετημένο στο πλάι, στην κυλινδροκεφαλή. Μία οικονομική βασική έκδοση λανσαρίστηκε όταν κυκλοφόρησε ο κινητήρας 1.2-λίτρων 60 hp το Μάρτιο του 1972.
Ascona Voyage – Το νέο μεσαίο
Πρωτοπόρος όλων των station wagon ελεύθερου χρόνου, το επαναστατικό Ascona Voyage ήταν μία επιτυχημένη προσθήκη στη γκάμα μοντέλων της Opel. Η δίθυρη έκδοση caravan δεν ήταν ένα κλασικό station wagon, αλλά όχημα ελεύθερου χρόνου με χώρο για φουσκωτή βάρκα ή ποδήλατα: Ήταν κατάλληλο για νεαρές οικογένειες. «Την εποχή εκείνη, η επιθυμία για ταξίδια, κάμπινγκ, σπορ δραστηριότητες – κυρίως χόμπι που απαιτούν μεταφορά εξοπλισμού όπως τα θαλάσσια σπορ – δημιούργησε την ανάγκη για ένα επιβατικό αυτοκίνητο με άφθονους χώρους και μεταφορικές δυνατότητες, αλλά χωρίς θυσίες στην άνεση. Το αυτοκίνητο που κατασκευάσαμε για να ικανοποιήσουμε αυτές τις ανάγκες ονομάζεται Ascona Voyage» έγραφαν τα διαφημιστικά φυλλάδια. Το Ascona Voyage κυκλοφόρησε αρχικά μόνο σαν έκδοση L. Η σειρά επεκτάθηκε για πρώτη φορά το 1974 με μία λιγότερο πολυτελή έκδοση caravan.
Ascona SR – Η στόφα των νικητών
Τα Ascona 1.9 S και Ascona SR κυκλοφόρησαν την άνοιξη του 1971. Η έκδοση SR είχε κινητήρα 80 hp 1.6 S ή μία μονάδα 90 hp 1.9-λίτρων. Οι δύο ισχυρότερες εκδόσεις προσφέρονταν προαιρετικά με τριτάχυτο αυτόματο κιβώτιο. Ο εξοπλισμός SR ήταν επίσης διαθέσιμος για το Voyage – καινοτομία για την κατηγορία station wagon. Στο sedan, έδειχνε τις σπορ δυνατότητες του Ascona.
Το 1974 οι Walter Röhrl και Jochen Berger συμμετείχαν στην έναρξη του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλι με ένα δίθυρο sedan. Το Ascona της Opel Euro Dealers Team είχε τετρακύλινδρο κινητήρα με μεγαλύτερο κυβισμό 2 λίτρων και έφερε αλουμινένια κυλινδροκεφαλή διασταυρούμενης ροής, παράγοντας 200 ίππους στις 6700 σαλ. Οι Röhrl and Berger κέρδισαν σε έξι από τους οκτώ αγώνας και κατέκτησαν το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι με μία πρωτοφανή συγκομιδή 120 βαθμών.
Το 1975, οι Röhrl και Berger κέρδισαν στο Ράλι Ακρόπολις και κατέγραψαν την πρώτη νίκη της Opel σε αγώνα ράλι του παγκοσμίου πρωταθλήματος με το Ascona A τους, λίγο πριν αυτό αντικατασταθεί από το Ascona B.
Το Manta παρουσιάστηκε στους εκπροσώπους του Τύπου το Σεπτέμβριο του 1970 στο Hotel Maritim στο Timmendorfer Strand, κοντά στο Lübeck στη Βαλτική Θάλασσα στη Γερμανία. Το κομψό coupé έφερε ένα έμβλημα σελαχιού εμπνευσμένο από φωτογραφίες που τράβηξε ο θαλάσσιος βιολόγος Jacques-Yves Cousteau. Βασισμένο στα pony cars που ήταν δημοφιλή την εποχή εκείνη στην Αμερική, το σπορ Manta έγινε το αυτοκίνητο που θα ικανοποιούσε μία νέα απαίτηση – και τοποθετήθηκε ανάμεσα σε ένα συμβατικό coupé και ένα παραδοσιακό sedan. Όπως τα pony cars, το Manta ήταν ένα αυτοκίνητο με δυνατό στυλ αλλά και κατάλληλο για καθημερινή οικογενειακή χρήση.
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960 όλο και περισσότεροι νέοι - σε ηλικία και νοοτροπία - αγοραστές επέλεγαν ελκυστικά μοντέλα coupé. Η ατομικότητα ήταν της μόδας και το πρώτο εξάμηνο πωλήσεων του 1971, η Opel πούλησε 55.399 Manta.
Ευπροσάρμοστο – Ένα αυτοκίνητο για όλους
Το Manta μοιραζόταν με το Ascona το ίδιο πάτωμα και ένα πλαίσιο τροποποιημένο για δυναμική οδήγηση. Όπως στο Ascona, οι κινητήρες 1.6 λίτρων με 68 και 80 hp ήταν νέος εξοπλισμός. Ο κινητήρας 1.9 S του σπορ Manta SR προερχόταν από το Opel Rekord, παρήγαγε 90 ίππους και προοριζόταν εξ αρχής για το Manta. Βασική έκδοση στη σειρά Manta ήταν η 1.2-λίτρων με 60 hp που λανσαρίστηκε το 1972. Το Manta GT/E έκανε την πρεμιέρα του το 1973 με κινητήρα ψεκασμού 1.9-λίτρων και Bosch L-Jetronic. Είχε ισχύ 105 hp. Το Manta A ήταν το πρώτο Opel με ηλεκτρονικό ψεκασμό. Με αυτή τη μονάδα, το GT/E είχε 15 ίππους περισσότερους σε σχέση με τον κινητήρα 1.9 S. Σύμφωνα με τις στυλιστικές επιταγές της εποχής, το Manta GT/E υιοθέτησε πολλά στοιχεία σε μαύρο ματ αντί χρώμιο.
Τον Απρίλιο του 1975, λίγο πριν το ντεμπούτο του Manta B, λανσαρίστηκε το τελευταίο ειδικό μοντέλο: Το Manta Black Magic ήταν κατάμαυρο με κόκκινες-πορτοκαλί διακοσμητικές ρίγες στο πλάι. Η Opel κατασκεύασε 498.553 Manta A.
Ascona – ‘Το αυτοκίνητο του τεχνικού μέλλοντος’
Το Ascona A έκανε το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τορίνο το 1970 και επονομάστηκε σε ‘αυτοκίνητο του τεχνικού μέλλοντος’ σύμφωνα με το press kit. Τοποθετήθηκε μεταξύ του Kadett και του Rekord και απευθυνόταν σε μία αυξανόμενη κατηγορία πελατών. Μέχρι το Μάρτιο του 1975 είχαν κατασκευαστεί περίπου 691.438 αυτοκίνητα Ascona A.
Το πλαίσιο, η ανάρτηση και η τεχνολογία συστημάτων κίνησης των Ascona και Manta ήταν ίδια. Ο εμπρός άξονας είχε ανεξάρτητη ανάρτηση με σπειροειδή ελατήρια και τηλεσκοπικά αμορτισέρ. Ο άκαμπτος πίσω άξονας ελέγχονταν από δύο υστερούντες βραχίονες και ράβδο Panhard.
Το Ascona κυκλοφορούσε σαν 2- και 4-θυρο sedan σε στάνταρ και πολυτελείς εκδόσεις. Είχε τετρακύλινδρο κινητήρα 1.6-λίτρων με 68 hp καθώς και μία έκδοση S υψηλότερης συμπίεσης με 80 hp. Όπως οι μεγαλύτεροι τετρακύλινδροι κινητήρες του Rekord, ο κινητήρας του Ascona είχε έναν εκκεντροφόρο τοποθετημένο στο πλάι, στην κυλινδροκεφαλή. Μία οικονομική βασική έκδοση λανσαρίστηκε όταν κυκλοφόρησε ο κινητήρας 1.2-λίτρων 60 hp το Μάρτιο του 1972.
Ascona Voyage – Το νέο μεσαίο
Πρωτοπόρος όλων των station wagon ελεύθερου χρόνου, το επαναστατικό Ascona Voyage ήταν μία επιτυχημένη προσθήκη στη γκάμα μοντέλων της Opel. Η δίθυρη έκδοση caravan δεν ήταν ένα κλασικό station wagon, αλλά όχημα ελεύθερου χρόνου με χώρο για φουσκωτή βάρκα ή ποδήλατα: Ήταν κατάλληλο για νεαρές οικογένειες. «Την εποχή εκείνη, η επιθυμία για ταξίδια, κάμπινγκ, σπορ δραστηριότητες – κυρίως χόμπι που απαιτούν μεταφορά εξοπλισμού όπως τα θαλάσσια σπορ – δημιούργησε την ανάγκη για ένα επιβατικό αυτοκίνητο με άφθονους χώρους και μεταφορικές δυνατότητες, αλλά χωρίς θυσίες στην άνεση. Το αυτοκίνητο που κατασκευάσαμε για να ικανοποιήσουμε αυτές τις ανάγκες ονομάζεται Ascona Voyage» έγραφαν τα διαφημιστικά φυλλάδια. Το Ascona Voyage κυκλοφόρησε αρχικά μόνο σαν έκδοση L. Η σειρά επεκτάθηκε για πρώτη φορά το 1974 με μία λιγότερο πολυτελή έκδοση caravan.
Ascona SR – Η στόφα των νικητών
Τα Ascona 1.9 S και Ascona SR κυκλοφόρησαν την άνοιξη του 1971. Η έκδοση SR είχε κινητήρα 80 hp 1.6 S ή μία μονάδα 90 hp 1.9-λίτρων. Οι δύο ισχυρότερες εκδόσεις προσφέρονταν προαιρετικά με τριτάχυτο αυτόματο κιβώτιο. Ο εξοπλισμός SR ήταν επίσης διαθέσιμος για το Voyage – καινοτομία για την κατηγορία station wagon. Στο sedan, έδειχνε τις σπορ δυνατότητες του Ascona.
Το 1974 οι Walter Röhrl και Jochen Berger συμμετείχαν στην έναρξη του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλι με ένα δίθυρο sedan. Το Ascona της Opel Euro Dealers Team είχε τετρακύλινδρο κινητήρα με μεγαλύτερο κυβισμό 2 λίτρων και έφερε αλουμινένια κυλινδροκεφαλή διασταυρούμενης ροής, παράγοντας 200 ίππους στις 6700 σαλ. Οι Röhrl and Berger κέρδισαν σε έξι από τους οκτώ αγώνας και κατέκτησαν το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι με μία πρωτοφανή συγκομιδή 120 βαθμών.
Το 1975, οι Röhrl και Berger κέρδισαν στο Ράλι Ακρόπολις και κατέγραψαν την πρώτη νίκη της Opel σε αγώνα ράλι του παγκοσμίου πρωταθλήματος με το Ascona A τους, λίγο πριν αυτό αντικατασταθεί από το Ascona B.